ВВОДНЫЕ СТАТЬИ ПО СПОРТИВНОЙ ГЕНЕТИКЕ

 

 

 

  1. Генетика и эффективность физических тренировок
  2. МЕДИКО-БИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ СПОРТИВНОГО ОТБОРА
  3. Genes, Training, and other Constraints on Individual Performance: A Role for Dynamical Systems Theory?
  4. Review of Taboo: Why Black Athletes Dominate Sports and Why We’re Afraid to Talk About it by Jon Entine.
  5. RACIAL DIFFERENCES IN SPORTS: WHAT’S ETHICS GOT TO DO WITH IT?

 

 

 

 

Генетика и эффективность физических тренировок

Лилия Шукаева       Радио Свобода [11-05-02]

 Житейская мудрость гласит, что каждый, кто хочет быть в хорошей спортивной форме, способен этого добиться. Для этого нужно только энергично заниматься ходьбой или ездить на велосипеде, плавать, бегать, прыгать, поднимать тяжести и так далее. Сила и выносливость постепенно повысятся, и то, что было раньше трудным, станет отныне легким. Поднимайте грузы, упражняйтесь с тренером в гимнастическом зале, и ваши мускулы станут больше и крепче.

Казалось бы, все это общеизвестно и довольно бесспорно. Но когда несколько неустрашимых исследователей начали сомневаться в этих бесспорных истинах, оказалось, что и хорошая спортивная форма, и соответствующая потеря веса в значительной степени зависят от генетической основы организма, так что одним людям достичь хорошей физической формы легко, а другим почти невозможно, несмотря ни на какие усилия. К тому же разные люди могут обретать эту форму по-разному. Те, кто наследует способность наращивать мышечную силу, не всегда могут развить большие мускулы, а те, кто могут научиться хорошо бегать и прыгать, могут оказаться беспомощными в тяжелой атлетике.

Сейчас, собрав уже убедительный материал о том, что гены почти полностью определяют спортивный потенциал индивида, ученые перешли к обширным и углубленным исследованиям с целью найти эти специфические гены.

В этих исследованиях не затрагиваются вопросы о влиянии физических упражнений на здоровье, об их способности предотвращать сердечные болезни или продлевать жизнь. Они должны прояснить несколько другие медицинские проблемы. Например, подсказать, как помочь старикам со слабыми мышцами уберечься от опасных падений, выяснить, кому из них нужна дополнительная помощь в укреплении ослабевших мышц и как укрепить мышцы людям, генетически предрасположенным к слабости.

Еще большую загадку представляет собой мышечная дистрофия. У животных с таким же генетическим дефектом, как у людей, непропорционально разрастаются мышечные ткани. У больных кошек, например, даже языки перестают помещаться в ротовой полости. У детей с мышечной дистрофией тоже без всяких усилий вырастают огромные мышцы, а потом, после 5 лет, они начинают безудержно сокращаться чуть ли не до полного исчезновения.

При исследованиях генетики спортивного потенциала возникают трудно разрешимые этические проблемы. Нужно ли говорить людям, что у них имеется ген, который никогда не позволит им научиться сносно бегать и прыгать? Нужно ли проводить генетическое тестирование спортсменов, чтобы выяснить, у кого наилучшие шансы стать чемпионом?

Основополагающие исследования в этой области начались без рекламы и шума примерно 20 лет тому назад. Так, доктор Клод Бочар, сейчас руководящий Биомедицинским центром при Луизианском штатном университете, в те годы изучал проблемы ожирения. Он помещал испытуемых в так называемую метаболическую палату, где можно было следить за тем, что они ели и сколько калорий сжигали. А что если таким же образом изучать эффекты физических упражнений, предлагая людям тренироваться в лабораторной обстановке, где можно точно замерять количественные показатели их усилий?

Некоторые спортивные физиологи и тренеры раньше предполагали, что люди, говорившие, что они добросовестно упражняются, но объективно никогда не улучшавшие свои физические показатели - просто обманщики, а в лучшем случае - заблуждающиеся, не способные правильно оценить интенсивность своих тренировок. Доктор Бочар первым усомнился, что это так. "Я заинтересовался тогда этой проблемой, - говорит доктор Бочар, - потому что обнаружил большие различия между людьми, которые вели практически один и тот же малоподвижный образ жизни. Измерения показали, что у некоторых из них были очень неплохие сердечно-дыхательные показатели, тогда как другие были в ужасной физической форме. И я подумал, не в генетических ли различиях все дело?"

Первое исследование этого вопроса доктор Бочар и его сотрудники начали в 1982-м году на мужчинах и женщинах в возрасте от 18 до 30 лет, которые всю свою жизнь вели сугубо сидячий образ жизни, но не страдали особенно от ожирения.

"Мы задавали им много вопросов и измеряли их физическую активность на протяжении последних недель, месяцев и даже лет, - говорит доктор Бочар. - У всех у них была кабинетная работа. Они ездили на машинах и никогда не ходили пешком. Никогда не занимались никаким спортом".

Через 20 недель после начала специальной тренировочной программы, в процессе которой этих людей заставляли тренироваться по 50 минут в день четыре дня в неделю на уровне 85% от их максимального сердечного ритма, исследователи сделали некоторые физиологические измерения и получили весьма интересные результаты. "Мы наблюдали большие различия в дыхательных функциях, в максимальном поглощении кислорода, в результатах биопсии мышечных и жировых тканей, - говорит доктор Бочар, подразумевая изменения в выносливости, в способности к интенсивным тренировкам, а также изменения в содержании жира и в размерах мышечных волокон различных типов. - У некоторых испытуемых физическая форма ничуть не улучшилась, зато у других она улучшилась на 50 и даже 60%". И это при том, что все участники эксперимента, находясь под строгим контролем, неукоснительно выполняли одни и те же указания исследователей. Через некоторое время доктор Бочар со своими сотрудниками повторил эти исследования на однояйцовых близнецах, и обнаружил, что близнецы всегда одинаково реагировали на физические тренировки и показывали после них одинаковые результаты.

Сейчас доктор Бочар проводит обширное исследование в 5 университетах, в котором участвует 750 человек. Его цель - идентифицировать гены, имеющие отношение к реакции организма на физические тренировки. "Мы тренировали людей, проводили тесты, снова тренировали и снова тестировали", - говорит доктор Бочар. Результаты бесспорно показывали, что одним людям физические тренировки приносят пользу, улучшая их физиологические показатели, а для других они почти бесполезны.

Один из главных показателей восприимчивости организма к физической тренировке - это повышение потребления кислорода во время физических упражнений. Чем больше кислорода попадает в кровь и подводится к мышцам, тем больше работы они могут проделать, тем быстрее человек, например, может бежать. В среднем, говорит доктор Бочар, тренировки увеличивали потребление кислорода на 400 миллилитров. Но в то время как у одних вообще никакого увеличения не наблюдалось, у других оно доходило до 1000 миллилитров. В среднем у 65% людей повышение составляло от 200 до 600 миллилитров кислорода.

Это огромные различия, - говорит доктор Бочар, - но среди членов одной и той же семьи они обычно гораздо меньше. Иными словами, дети реагируют на физические тренировки аналогично родителям, и такое же сходство бывает между братьями и сестрами. Так что наследственный фактор здесь играет не меньшую роль, чем в случае оценки склонности к ожирению, к повышенному кровяному давлению или содержанию холестерина.

Кстати, другое интересное исследование в области спортивной медицины недавно начал проводить доктор Пол Томпсон, хартфордский кардиолог из штата Коннектикут. Будучи спортсменом-любителем, неоднократным участником марафонских забегов, доктор Томпсон, тем не менее, несмотря на все свои усилия, никогда не был в состоянии развить приличные мускулы. Видимо, решил он, виною тому моя наследственность. "У некоторых людей растут мускулы, меется доктор Томпсон, - от одного хождения мимо зала, в котором занимаются тяжелой атлетикой. У других же, как не было мускулов, так и нет, хоть они надорвись, тренируясь со штангой".

Вместе с доктором Эриком Гофманом, генетиком из Детского Национального Медицинского Центра в Вашингтоне и с некоторыми другими специалистами доктор Томпсон предпринял обширное исследование с участием 700 мужчин и 300 женщин, которые никогда раньше не занимались с грузами, а теперь согласились для пользы науки потренироваться в лаборатории под наблюдением врачей. Они пытаются нарастить свои бицепсы и трицепсы - двуглавые и треглавые мышцы, - но только на одной руке. Другая рука служит для контроля исследователям, изучающим генетические вариации, которыми можно объяснить восприимчивость индивидов к физическим тренировкам.

Хотя сила и размеры мускулов, казалось бы, должны соответствовать друг другу, говорит доктор Гофман, между этими параметрами нет строгой и постоянной корреляции. Некоторые люди могут заметно нарастить мускулы, но сила их мало изменится, у других, наоборот, по внешнему виду мускулы почти не меняются, но сила их многократно растет. Иногда в результате тренировок растет и сила, и мускулы, в других случаях не меняется ни одно, ни другое.

Хотя исследования, о которых идет речь, поддерживаются главным образом Национальным институтом здоровья, заинтересованным в их медицинских аспектах, их результаты можно использовать и в чисто спортивных целях, например, для более эффективного отбора кандидатов в будущие чемпионы. С другой стороны, возникает этическая дилемма - не будут ли люди психически болезненно воспринимать сообщаемые им факты об их генетической неспособности улучшать свою физическую форму путем тренировок.

Для ответа на этот вопрос, говорит генетик-консультант исследовательской группы доктора Гофмана Эрин Гордон, исследователи считают нужным проверить, как участники экспериментов воспринимают сведения о своей генетической предрасположенности. Такая проверка включает в себя сложные психологические тесты и сравнение самооценок до и после завершения экспериментальных физических тренировок.

Как рассказал доктор Бочар, в процессе своих исследований он нашел, что примерно для 10% участников его экспериментов физические упражнения бесполезны, и он сообщил некоторым из них об этом. Но эти люди, видимо, и сами уже понимали, в чем дело. Тренировки ни на йоту не повышали их выносливости, и они не теряли ни грамма жира. Может быть, они и извлекали какую-то пользу из тренировок, но слабая надежда на потенциальное улучшение здоровья, конечно, недостаточная мотивация для людей, желающих улучшить и свой внешний вид, и самочувствие.

 

 

 

МЕДИКО-БИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ СПОРТИВНОГО ОТБОРА

 
И.Д. Григорьева. Красноярск, МУ «Научно-методический центр спортивной медицины».


Задача спортивного отбора – подобрать (рекомендовать) ребенку вид спортивной деятельности соответственно его индивидуальным особенностям, а исходя из требований вида, выбрать наиболее пригодных для этого детей.
На первых этапах отбор и ориентацию детей следует проводить не по отдельным видам, а по группам видов. Это важно, так как интересы юного спортсмена весьма неустойчивы. В этом возрасте у ребенка наблюдается тяга к спортивным занятиям вообще, а не к отдельному виду. Чем правильнее окажется соответствие индивидуальных особенностей подростка специализации спортивной деятельности, тем устойчивее его интерес к спорту.
Отбор юных спортсменов ведется в основном тренером, часто по интуиции, без четких научных рекомендаций. Это происходит обычно в условиях соревнований, и результаты тестирования нередко абсолютизируются. Между тем, спортивный результат отличается малой стабильностью и поэтому мало прогностичен. (5)
В основе спортивного отбора лежит комплекс морфологических, физиологических, психофизиологических показателей, показателей моторики, а также состояние здоровья юного спортсмена. Большое практическое значение имеет учет наиболее благоприятных, так называемых “сенсетивных”, возрастных периодов развития основных физических качеств, когда определенные физические качества наиболее чувствительны к влиянию тренировки. Значительный прирост физических качеств у детей и подростков отмечается в возрасте:
10-12 лет - способность к моторной обучаемости
10-12,5 лет - способность к дифференциации движений
8-10 лет - способность реагировать на слуховые и зрительные раздражители
12-15 лет - способность ориентации в пространстве
9 -11 лет - чувство ритма
10-12 лет - чувство равновесия
с 12 лет - выносливость
с 12 лет - сила
7- 12,5 лет - быстрота
5-8 лет - подвижность суставов

Важно учитывать биологический возраст ребенка на момент отбора. Рано созревающий подросток – акселерат может обнаружить поначалу очень быстрые темпы развития двигательных навыков, а затем остановиться в их развитии. У поздно созревающего ретарданта может наблюдаться обратная картина, он может неожиданно сделать скачок и опередить акселерата. Не учитывая это обстоятельство, можно сделать ложный прогноз. Следовательно, исходный уровень физических качеств подростка еще не гарантирует перспективу развития, а учет начального (ювенильного) уровня и темпов развития физических качеств может обеспечить более надежный прогноз конечного уровня развития этих качеств.
Для суждения о темпах развития физических качеств считается достоверным наблюдение за подростком в течение 1,5-2 лет. Сочетание высоко исходного уровня развития физических качеств и высоких темпов их роста говорит о перспективности юного спортсмена.(1)
Весьма актуальна проблема возраста, в котором детей следует привлекать для начальных занятий спортом. Чем младше ребенок, тем ярче проявляется его двигательная одаренность, если таковая у него имеется. Однако, как показывают исследования, спортивные успехи в детском и юношеском возрасте – это еще не залог высоких достижений в зрелые годы. Только немногие юные спортсмены добиваются спортивных успехов в зрелые годы. Тезис более раннего достижения спортсменами выдающихся результатов считается ошибочным, так как процесс “омоложения” наблюдается лишь в гимнастике, фигурном катании, плавании, фехтовании. Каждый вид спорта имеет свою специфику сроков начала ранней специализации, тренировочного стажа, возрастных зон максимальных достижений, что обусловлено биологическими законами развития двигательных качеств человека в онтогенезе.
В настоящее время в спортивном отборе используются данные относительно новой науки – спортивной генетики, методами которой устанавливается наследуемость тех или иных морфологических, физиологических и психологических особенностей спортсменов экстракласса и, опираясь на эти показатели, разрабатывается научно-обоснованная система спортивной ориентации и отбора на всех этапах спортивного совершенствования.
Из морфологических показателей таковыми являются:
рост, масса тела, активная масса тела (состав волокон скелетных мышц в значительной степени детерминирован генетическими факторами), продольные размеры тела (рост сидя, длина верхних и нижних конечностей).
Физиологические показатели спортивного отбора:
жизненная емкость легких, ее относительная величина, минутный объем дыхания, устойчивость к гипоксии, частота сердечных сокращений, реакция частоты сердечных сокращений на физическую нагрузку субмаксимальной мощности, максимальное потребление кислорода, тип гемодинамики.
Показатели моторики:
быстрота движений, гибкость, вестибулярная устойчивость, ориентация в пространстве, относительная мышечная сила.
Психофизиологические показатели:
особенности центральной нервной системы (сила, уравновешенность, подвижность), темперамента, личностные особенности.
Установлена зависимость между соматотипом, типом гемодинамики и типом адаптивных реакций, которую можно учитывать при спортивном отборе (4)
Так, среди представителей грудного и грудно-мышечного соматотипов чаще встречаются гипо – и эукинетический типы гемодинамики и адаптивные реакции типа “стайер”. Мышечный соматотип чаще сочетался с эу – и гиперкинетическим типом гемодинамики и адаптивных реакций типа “спринтер”.
Спортсмены – стайеры характеризуются грудным, грудно-мышечным типом телосложения и гипокинетическим (85%) и эукинетическим (15%) типами кровообращения.
Среди спринтеров преимущественно мышечно-грудной, мышечный и мышечно-брюшной типы телосложения, а также эукинетический (75%) и гиперкинетический (25%) типы гемодинамики.
Учитывая подобную зависимость, можно по соматотипу определить направленность спортивной деятельности юного спортсмена.
Из дополнительных методов обследования при спортивном отборе используют: электрокардиографию, гальванометрию, биопсию мышц, биохимический анализ крови.
Для косвенной характеристики двигательных качеств юного спортсмена предлагается использовать показатели дифференцированной до первой производной ЭКГ покоя (? ЭКГ) по Душанину: показатель ?V3R косвенно отражает силу и быстроту двигательных реакций; ?V2 – скоростную и скоростно-силовую выносливость; ?V6 – общую выносливость. Динамическое наблюдение за тремя показателями ЭКГ позволяет косвенно оценить степень восстановления физиологических механизмов, ответственных за определенные двигательные качества.
Биопсию мышц рекомендовано проводить спортсменам старше 18-20 лет для определения соотношений “медленных” и “быстрых” волокон.(2)
На начальных этапах спортивного отбора необходимо, прежде всего, оценить состояние здоровья ребенка и степень риска развития патологических состояний при занятиях спортом. С этой целью рекомендуется начинать медицинский отбор с анкетирования родителей.
Вариант анкеты для родителей при допуске к занятиям спортом (1):
1. Были или есть у кого-нибудь из членов семьи врожденные пороки сердца.
2. Были ли в семье случаи внезапной смерти в возрасте до 50 лет
3. Отмечались ли у кого-нибудь из членов семьи случаи внезапного учащения сердечного ритма.
4. Отмечались ли в семье случаи инфаркта миокарда или инсульта в возрасте до 50 лет.
5. Были ли у матери ребенка во время беременности отеки, изменения в моче, высокое АД.
6. Доношенной или недоношенной была беременность.
7. Часто ли ребенок болел (болеет) простудными заболеваниями.
8. Диагностировалась ли у матери или у отца ребенка язвенная болезнь двенадцатиперстной кишки.
9. Есть ли у ребенка или были раньше:
- очаги инфекции в носоглотке,
- невроз,
- гельминтозы.
10. Часто ли используются при лечении ребенка антибиотики.
11. Была ли у ребенка болезнь Боткина.
12. Есть ли у ребенка аллергия.
13. Были ли у ребенка черепно-мозговые травмы.
Если в семье отмечаются случаи врожденных пороков сердца, внезапной смерти в возрасте до 50 лет, допуск ребенка к занятиям спортом возможен только после ЭХО-кардиографии, позволяющей исключить врожденные пороки сердца, различные формы гипертрофической кардиомиопатии, которые составляют основные факторы риска острой сердечной недостаточности при значительных физических усилиях.
Если у членов семьи отмечались случаи пароксизмальной тахикардии, ребенку необходимо провести ЭКГ- обследование с целью исключения различных вариантов преждевременного возбуждения желудочков.
В случаях инфаркта миокарда или инсульта у членов семьи, ребенок представляет группу риска по атеросклерозу и гипертонической болезни в молодом возрасте, т.е. нуждается в систематическом контроле АД, уровня холестерина крови и изменений ЭКГ. Наследственная отягощенность по ишемической болезни сердца может явиться одним из дополнительных факторов, способствующих развитию дистрофии миокарда вследствие хронического перенапряжения.
При недоношенной беременности, при частых простудных заболеваниях ребенок представляет группу риска по железодефицитной анемии, т.е. нуждается в систематическом контроле за концентрацией гемоглобина в крови, повышенной настороженности к возможным очагам хронической инфекции, особом режиме питания.
После перенесенного в прошлом вирусного гепатита болевой печеночный синдром у юных спортсменов встречается в 50% случаев.
При отягощенном аллергическом анамнезе ребенок представляет группу риска по аллергиям, бронхиальной астме физического усилия. Перед допуском к занятиям спортом ему должна быть проведена специальная нагрузочная проба с регистрацией постнагрузочных изменений мощности выдоха и форсированной ЖЕЛ.
При наличии в анамнезе ребенка черепно-мозговой травмы, ребенок представляет группу риска по возникновению посттравматической энцефалопатии и гипертензии. Перед допуском к занятиям спортом ему должны быть проведены: функциональная рентгенография шейного отдела позвоночника, электроэнцефалография, реоэнцефалография, консультация мануального терапевта.(4)
Таким образом, спортивный отбор является одним из разделов работы врача по спорту; должен проводиться совместно с тренером. При отборе для занятий тем или иным видом спорта нельзя ориентироваться на один какой-либо метод (тест). Необходимо учитывать комплекс морфологических, психологических, физиологических показателей, а также трудолюбие, мотивацию, способность противостоять утомлению, состояние здоровья юного спортсмена. Необходимо шире внедрять дополнительные методы обследования, проводить обязательные анкетирование родителей при допуске к занятиям в детских спортивных школах. (3)
ЛИТЕРАТУРА
1. Практическое руководство для спортивных врачей Г.А. Макарова, Краснодар, 1998 г.
2. Детская спортивная медицина под ред. С. Б. Тихвинского и С.В. Хрущева, М., Медицина, 1991 г.
3. Материалы научно-практической конференции “Медицина, физкультура и спорт”. Ижевск, 2000 г.
4. Биологические основы спортивного отбора А.Г. Щедрина, В.Ф. Мариин, Новосибирск, ГМА, 2000 г.
5. Медицинские аспекты спортивного отбора, Р.Е. Мотылянская, В.К. Велитченко, Л.М. Перминов, М.,1988 г.

 

 

 

Genes, Training, and other Constraints on Individual Performance: A Role for Dynamical Systems Theory?

Keith Davids

Department of Exercise and Sport Science, Manchester Metropolitan University, Alsager, Cheshire ST7 2HL, UK. Email: k.davids@mmu.ac.uk

Sportscience 5(2), sportsci.org/jour/0102/kd.htm, 2001 (1460 words)

Reviewed by Greg Anson, Physical Education, University of Otago, Dunedin, NZ

Behavioral genetics and psychology provide useful insights into relative contributions of nature and nurture to variation in physical performance in a population, but understanding and exploiting these and other constraints on performance in individual athletes requires an over-arching multi-disciplinary theoretical framework. Dynamical systems theory, which has enjoyed some recent success in accounting for behavior of complex systems, may be the appropriate framework.

KEYWORDS: athlete, environment, nature, nurture, skill


Informative articles in the current and previous issues of Sportscience address the relative importance of innate (genetic) and environmental (training) effects on athletic performance (Hopkins, 2001; Baker, 2001). Hopkins presented the limited evidence that differences in genes and training contribute to differences in sport talent before presenting practical implications of this view that “athletes are born and made”.  Baker evaluated the argument that “sport performance and sport expertise are entirely the result of hours spent in focused, effortful training rather than innate, inheritable traits” and concluded that “future research should also consider an approach to sport expertise that investigates the inter-dependent role of genetic and environmental factors”. Both authors alluded to the resolution of the nature-nurture debate via the identification of the proportion of performance variation accounted for by inherited characteristics and environmental influences in populations or groups of athletes. In this commentary, I argue for a new perspective on this continuing debate, one that involves understanding the interacting contributions of genes, training, and other effects on an individual athlete. A theoretical framework for capturing and making practical use of the interaction of so many interacting factors in the individual will need to be complex and multidisciplinary. I believe dynamical systems theory is such a framework. 

Dynamical systems theory provides explanations for some of the phenomena that arise in complex natural systems, such as the weather and social organizations. Dynamical systems in nature are composed of many interacting parts or degrees of freedom, and are constantly pressurised by constraints to change the state of organization between component parts. This description fits human movement, which is composed of many interacting sub-systems (nervous, musculo-skeletal, endocrine, and so on). Accounts of the application of dynamical systems theory to the acquisition of expert movement behavior can be found in Davids et al. (2001), Davids et al. (2002), and Newell (1986). See also Rosenbaum (1998) for the skeptical view that the theory is, as yet, more descriptive than explanatory.

A key question from a dynamical systems viewpoint concerns how coordination emerges from the interaction between the degrees of freedom during goal-directed movements, such as catching a ball or performing a triple salto. In the study of the acquisition of sport expertise in humans, dynamical systems theory can explain how movement coordination and control change over time scales required for learning and development (weeks, months, and years).

What influences change in dynamical movement systems? To answer this question, a model of the emergence of expertise under interacting constraints  is useful. The concept of constraints has a rich tradition in theoretical physics and evolutionary and theoretical biology. Roughly speaking, constraints are factors that shape or guide the organization of multi-component natural systems including, for example, weather systems, termite colonies, and movement systems. Newell (1986) has provided the best account of how constraints influence coordination and control in human movement systems. His model categorizes constraints as “organismic” (exemplified in the current debate by the genetic profile and amount of task-specific practice of each individual athlete), “task” (related to the specific characteristics of each sport or physical activity; examples include rules, boundaries, and equipment), and “environmental” (exemplified by social and cultural influences on behavior). Newell’s model shows how these constraints interact together to influence expertise in sport.  A radical implication of this approach is that the acquisition of expertise emerges under the interaction of organismic, task, and environmental constraints.

It is important for sport scientists to understand the full range of key constraints on each individual sport performer during the acquisition of expertise in a specific sport or physical activity. Hopkins and Baker are correct in pointing out that major constraints on expertise are genes and training, but it is clear from dynamical systems theory that the constraints on the acquisition of expertise in sport for each individual are many and interacting.  Focusing on the interaction of constraints has several implications for the acquisition of expertise in individual athletes.

First, as Hopkins and Baker suggest, we are only just beginning to understand the genetic and training basis for success in some sports. Although inherited traits are significant constraints on the upper limit of performance attainable by each individual, there is no guarantee of success for an individual athlete without extensive and intensive specific practice. Athlete A with a higher genetic disposition for speed endurance, but little desire to train, will not achieve the same level of performance as athlete B, with a solid endurance capacity, but who trains much harder, and has access to quality coaching and facilities. Practice might not necessarily make perfect, but quality time spent in training could give genetically under-endowed learners a better chance of success.

Second, even if genetic screening of individual learners is accepted as ethical, other constraints will limit or enhance the possibility of success at the highest levels. For example, a genetic predisposition for endurance needs to be specifically complemented by psychological characteristics such as mental toughness, tactical astuteness and motivation to endure pain during training and competition.

Third, environmental constraints such as lack of social and familial support could either spur an individual on to greater heights or nip promising careers in the bud. Individuals can react in many different ways to such constraints. Access to good coaching, sport science support, training equipment and facilities are also needed to allow genetic constraints to be expressed.

From a practical perspective, coaches and sport scientists need to understand that there are potential “gradients of success” for each athlete. These gradients, or limits to performance potential, are constrained by many factors, including genetic predisposition, quality of training experiences, exposure to high quality coaching, availability of comprehensive sport science services, cultural, familial and social expectations and support, and access to equipment and facilities. How the full range of constraints interacts to limit or enhance the performance of each individual athlete can be considered in the form of a performance profile or athlete history. Although developing a checklist of constraints might help our understanding of the acquisition of expertise in a particular sport, the whole is greater than the sum of the parts. Performance at the highest levels of sport cannot be determined in a mechanistic or formulaic manner, since compensatory behavior in some athletes (for example, more rigorous approach to training or acquisition of sponsorship funds to access highest quality of coaching) can mediate effects of key constraints, such as genetic make up. Since expertise emerges under the interaction of key constraints, all of which differ for each individual athlete, compensatory variability in the path to success should be seen as the norm. For example, despite the growing evidence of genetic predisposition for speed endurance, not every Kenyan international long-distance runner ends up as an Olympic medal winner or world champion.

While it is important to know that 25% of variability in athletic performance between individuals may be determined by genes, or that 10 years of task-specific practice needs to be undertaken by most experts, we need to know more about the way genes, training, and other constraints combine to produce expert performances in the individual. Group-based analysis is limited for individual performance behavior, whereas a constraints-led perspective from dynamical systems theory provides a way forward.

References

Baker J (2001). Genes and training for athletic performance revisited. Sportscience 5(2), sportsci.org/jour/0102/jb.htm (2032 words)

Davids K, Williams AM, Button C, Court M (2001). An integrative modeling approach to the study of intentional movement behavior. In Singer RN, Hausenblas H, Jannelle C (editors): Handbook of Sport Psychology (2nd edition) (pages 144-173). New York, NY: John Wiley

Davids K, Bennett SJ, Button C (2002). Coordination and control of movement in sport: an ecological approach. Champaign, IL: Human Kinetics

Hopkins, WG (2001).  Genes and training for athletic performance.  Sportscience 5(1), sportsci.org/jour/0101/wghgene.htm (1899 words)

Newell KM (1986). Constraints on the development of coordination. In Wade M, Whiting HTA (editors): Motor Development in Children: Aspects of Coordination and Control (pages 341-360). Dordrecht, Germany: Martinus Nijhoff.

Rosenbaum DA (1998). Is dynamical systems modeling just curve fitting, Motor Control 2, 101-104


__________________________________________________________________________________________________

 

 

Review of Taboo: Why Black Athletes Dominate Sports and Why We’re Afraid to Talk

About it by Jon Entine. New York: Public Affairs, ix+397 pp., ISBN 1-891620-39-8, $25.00.

 

This well written book is mostly about the superior athletic performance of Black

people. I say “mostly” because the author juggles three themes thoughout the book.

The central theme is Black athletic ability and achievement, the second is a history

of popular views on race and race differences in ability, and the third is an account

of current knowledge of human evolution and the development of biological diversity

in our species. In a way reading Taboo is like reading three books at once. It is a

worthwhile trick. I enjoyed themes two and three while theme one went right over my

head.

Theme one, about the performance of Black athletes and its history, is a series

of narratives and vignettes about great Black athletes. The short version is that there

was an early (19th century and early twentieth century) rise of elite Black athletes,

then a reversal of the trend in the face of racism, then a second winning push so that

many sports today are dominated by people with a lot of African DNA. Exceptions are

“country club sports” like golf where there have been steeper economic obstacles.

Unfortunately this reviewer could not keep his attention through all of it and cannot

do justice to this central theme. Some of us love sports and some of us are free of the

affliction. As I am writing this I can hear a television announcer telling us how many

wins a local basketball team has had in the last ten years in game three of five game road

trips. Members of my own family are listening intently and nodding. The author’s love

of sports and his appreciation of athletic achievement is apparent in these parts of the

book. I expect that readers who appreciate sports more than I do, like my unfortunate

family members, will enjoy these chapters a lot.

The conclusion is that Blacks enjoy a natural superiority in sports and that this superiority

is based on heritable differences. The evidence is simply Black achievement

when opportunities are present, differences between Blacks and Whites in body composition,

anatomical details, and muscle anatomy. The evidence is, of course, not ironclad

but it is quite convincing. Such an assertion is, depending on one’s politics and sensitivities,

somewhere between obvious and well known on the one hand and racist and

necessarily false on the other.

According to Entine the natural athletic advantage of Black people has been well

known and accepted for many years. A book about this ability would have caused little

controversy in, say, 1960. Professional athletes, the real experts, take it for granted.

The topic only became controversial with the publication of a famous article by Arthur

Jensen in 1969 that summarized evidence that while the average IQ of white populations

was 100, the average IQ of the American Black population was about 85. The evidence

suggested that the difference was caused by gene differences rather than differences in

the environment of Black and White people.

Jensen’s essay generated a lot of controversy among academics and journalists. For

decades an ideology had spread in American universities that posited that genetic differences

among humans were inconsequential. Accordingly cultural differences among

groups and even behavior differences among individuals were supposed to be the result

of learning and other aspects of the environment. This was the fundamental paradigm

of most social science departments. Early on there was a push in the social sciences

to emulate the natural sciences, that is to generate models and to test hypotheses, but

in the subsequent decades the original environmentalist hypothesis became an item

of faith and the disciplines developed strong political stances. Jensen said, in a very

prominent place, that this environmentalist Emperor had no clothes on at all, that there

were no credible environmental effects on IQ, and that differences between Blacks and

Whites were probably the result of gene differences. The reaction was fevered as many

competed to denounce Jensen and what his work implied. There were two such implications

that especially outraged academics and journalists. The first was that there

were no identifiable environmental effects on intelligence, denying the social science

model that posited that any such differences must be the result of environment differences.

(The quantitative genetic analysis that Jensen and others use yields a term that

is called “environment”, but this term includes non-additive gene effects, measurement

error, and other effects that do not correspond to what most social scientists consider

to be environments.) The second implication was that the socio-economic problems of

the American Black population were due to biological factors not easily amenable to

remediation by Head Start, better curricula, and school lunch programs.

The net result of the Jensen publication was that the level of proclamation and

recitation of social science ideology went way up. “IQ” became a loaded word that

was hardly even spoken aloud. In industry the power of IQ tests to discriminate among

potential hires led to their widespread use, but their name was changed to “ability tests.”

Any discussion of race and race differences became taboo, although the topic had been

mildly loaded since the place of race in Nazi ideology and mass murder during World

War II had become well known. In particular any discussion of race differences in athletic

ability became unacceptable in public discourse. This is the taboo of the book’s

title. Entine thinks that group difference is an interesting topic, worthy of public discussion,

and it took some bravery for him to write this book. I appreciate his forthrightness

and his efforts to confront the taboo.

Even while there has been strenuous denial of any biological differences among us

by social scientists, other university faculties like English departments, and journalists,

race has become a national obsession. Dominant public ideology these days is that race

is a “social construct” and that there are no meaningful biological differences among

human groups. In a similar way Marxism was the dominant public ideology behind the

Iron Curtain until the fall of the Soviet empire, after which it became apparent that no

one really believed it. What do Americans really think about race, race differences, and

public position that there are no races?

My own informal impression is that there are three widely shared viewpoints about

the issue of race and human differences. No one really knows: a poll about views of

race would be like a poll about Marxism in East Germany in 1980. Everyone would lie.

What I see in my own informal survey is probably as good as anything available.

Viewpoint one is that the public ideology, that races don’t exist, is just another

absurd fantasy to which intellectuals are prone. This viewpoint is shared by most of my

own rural family, neighbors, and non-academic friends. Most professionals familiar

with the literature on human differences and most natural scientists seem to share this

view.

The second viewpoint is shared by a large fraction of university undergraduates

fresh from high school. They have heard a lot of the public ideology in their education

and many of them believe it, in a way. Their view of the non-existence of race is like my

view of, say quarks: it makes no apparent sense but the high priests of science deserve

credibility so it must be true.

The third viewpoint is, of course, that the public ideology is correct. Some fraction

of social scientists seem to believe it, a larger fraction of university humanities faculty

believe it, and most journalists espouse it. It is the only view that is “safe” to admit in

public.

What, in all this, is the truth? What are human races, what is their history, and

why do they apparently differ in economically and socially important traits like job

performance, family organization, and prosperity? Is there any truth to the dominant

public ideology that there are no races, or is this ideology indeed just a fantasy of

irrelevant intellectuals? Surprisingly the “scientific” answers to these questions are not

very complete. I will try here to summarize current knowledge from the viewpoint of

anthropology and human population genetics.

The easiest way to understand race differences is with an analogy. Most of us work

with personal computers and are familiar with them, so let us think about race, race

differences, and public policy as applied to personal computers as we think about the

same things as applied to humans. The last twenty years of personal computers offer

many parallels with the last two million years of humanity.

Of the several species of our relatives two million years ago only one, our own

species, remains. Neglecting Apple, IBM-PC clone is the dominant species of personal

computer today. Personal computers are divisible into major races—Compaq, Dell,

Gateway, Micron—as well as many minor populations. These computer races are like

human races.

Are there deep essential differences between clone X and clone Y? Hardly. Take the

cases off and we can barely tell them apart. The components of PC’s are commodities

that are completely interchangeable. The important differences among PC races are

the labels on the outside of the box. Human race differences are like that. We identify

the race of individuals by visible exterior markers–skin color, hair form, eye and nose

morphology and the like. These are apparently like the labels on the outside of the

box in a non-trivial sense. They vary over the face of the earth much more than do

internal invisible traits. Large samples of DNA markers from human populations show

that about ten percent of diversity is between populations and the rest within. But sixty

percent of skin color diversity is between populations: between population differences

are six times greater when we look at the label that when we look inside. Why should

this be?

Visible human traits, “racial traits”, seem to owe their origins to a process of sexual

selection. I prefer to mate with someone who looks like me or like some ideal type.

Selection maintains this preference because then my children will look like the ideal

type and potential mates will want to mate with them, and so on. This kind of selection

amplifies differences between groups, even in the face of low level gene flow, accounting

for the disparity between labels and internals in our species. Darwin proposed this

mechanism of the genesis of differences, and its most articulate recent advocate is Jared

Diamond in The Third Chimpanzee. We have computer races for similar reasons: my

colleague down the hall has a good experience with brand X so I buy brand X because

“do what works for the next guy” is a reasonable rule of thumb. Success generates more

success.

Are some brands of PC better value than other brands? Are some human races

“superior?” I can indeed do careful research and identify the best PC to buy for my lab.

I don’t usually bother because my finding will be invalid in a month, and at any rate the

differences are small. If twenty years of PC evolution corresponds to two million years

of human evolution, then a month of PC evolution corresponds to about fifteen thousand

years of human evolution. Today, if I am deciding where to build my high tech factory

then evidence suggests I should build it somewhere where there a lot of people with

northeast Asian ancestry. Fifteen thousand years ago most northeast Asians probably

became extinct as the last major glacial advance froze them out. Environments, like the

PC market, are transient.

This is the important truth hidden in the “races don’t exist” ideology. Just as there

is no deep difference between brand X and brand Y PC’s, there are no deep essential

differences among human groups. Nevertheless the labels and brand names are real

enough, but they come and they go. There are no Northgate computers in my lab,

because Northgate went extinct even though it was, in its time, the best on the market.

Major human races, in the same way, may be brands that have only been successful for

a few millenia. Fifteen thousand years ago may have been a few major races, but they

were almost certainly very different from what we identify as major races today. For

example there are not very many Khoisan speaking small yellowish skinned people in

sub-Saharan Africa but there may have been a lot of them fifteen thousand years ago.

There has been a lot of treatment in the North American press recently about the

“Kennewick” fossil, an early inhabitant of North America who does not look at all

like contemporary American Indians. Many early fossils from this continent do not

look like the contemporary inhabitants, and, interestingly, the early modern inhabitants

of Europe do not look Europeans, the early moderns in Asia do not look Asian, and

several of the early modern humans in Africa do not look African. Races are transient.

It is easy to fall into essentialist thinking about race as well as about brand names.

For example there is a genetic disease, sickle cell anemia, that is a public health problem

in North America primarily among Black people—it is a “Black disease.” It is found

in sub-Saharan Africa where there is a close association with the local intensity of

Falciparum malaria. The disorder is a member of a class of mutations that harm the

individual but harm the parasite (malaria) more. When we look at the distribution of

skin color and of the sickling gene in Africa there is a clear pattern: Black people

extend more or less continuously from the Sahel to the Cape Province of South Africa

but there is no sickling gene south of the Zambezi river. The dynamics of the spread of

the gene are different from and independent of the spread of people with black skin, and

this historical pattern leads to the association of the anemia and being Black in North

America but not in South Africa. The sickle-cell/malaria complex is not about race and

the association is accidental.

What then is the import of Taboo? There is, it seems, an unambiguous statistical

athletic superiority of Black people in North America but we don’t know much about

the mechanism (i.e. the genes) nor the evolutionary history of the superiority. Similarly

there is a statistical superiority of northeast Asians on IQ tests, and again we don’t

know the mechanism nor the evolutionary history. These statistical associations have

important consequences at the population level. If you want to be the coach of a winning

university athletic team, pick a university with a lot of Black students. If you want

to build a high-tech factory pick a location with a large population of northeast Asian

descent.

On the other hand these associations are weak enough that they are poor proxies

for designating individuals. If you are choosing between Mr. X and Mr. Y for your

basketball team, choose the one who plays the best basketball, not the one with darker

skin. Similarly if you are hiring an engineer take the trouble to find out who is best at

engineering.

The lesson is that labels are not a very good guide to value and so race is not a very

good criterion for choosing personnel. There are differences in group means that are

real enough but you will always do better ignoring the brand labels.

These are simple points, and the knowledge on which they are based has been well

known and part of folk wisdom for a long time. This knowledge has been lost among

many journalists and intellectuals who badly want the differences to disappear and, it

seems, believe that if they say there are no differences, loud enough and long enough,

they will in fact disappear.

There remains the troublesome question of whether behaviors and popular stereotypes

associated with race race are true, and if they are true whether they are parts of

the brand name or are accidental and incidental associations like sickle cell anemia. No

one has any idea. No one even has any idea how many brands of humans there are,

nor how new brands become established, nor whether brands ever mix mix like neutral

genes mix over long time intervals. Because the topic is indeed taboo, few study human

racial differentiation these days. There is a lot of work being done that examines world

patterns of neutral markers, but it is becoming apparent that these don’t tell us much

about ancient human history, before the end of the last ice age say. Whatever evolutionary

process generates strongly marked regional differences in physical appearance it is

not the same process that generates world patterns in neutral markers.

 

 

 

                                RACIAL DIFFERENCES IN SPORTS: WHAT’S ETHICS GOT TO DO WITH IT?

                                        Albert Mosley  Smith College  Philosophy Department Northampton, MA 01060

 

                                                                                                                      ABSTRACT

 This paper is a critical review of  Taboo: Why Black Athletes Dominate Sports and Why We’re Afraid to Talk About It by Jon Entine.  It critically assesses the evidence that blacks do in fact dominate sports and attempts to show that this is an overgeneralization that perpetuates racist stereotypes.  The tendency for both blacks and whites to accept such views creates expectations and beliefs that channel efforts in directions which reinforce historical stereotypes and limit opportunities for blacks to a limited range of activities and careers.  Commitment to equal opportunity requires that evidence for racial differences in intellectual and athletic activities be subjected to a level of special scrutiny that Entine has failed to meet.

  

In his book,  TABOO: Why Black Athletes Dominate Sports and Why We Are Afraid to  Talk  About It.  (NY: BBS Public Affairs, 2000), Jon Entine presents what he considers to be incontrovertible evidence for black superiority in athletics, and addresses our ambivalent reception of this ‘fact’.  The evidence derives from facts produced in the laboratory and, most importantly, on the playing fields. Elite black athletes have a phenotypic edge over athletes of other races, Entine argues, and this edge derives from genotypical differences between the races. While Asians comprise 57% of  the world’s population, they “are virtually invisible in the most democratic of world sports, running, soccer, and basketball”. On the other hand, Africans, who comprise only 12% of the world’s population, dominate running, soccer, and basketball.

Superior athletic performance occurs most noticeably where the contribution of cultural and socio-economic factors are least, Entine holds.  This is why he focuses on sports based on running. Presumably such sports offer performances that are least dependent on extensive training and equipment.  In this, he follows the views of Amby Burfoot (a senior editor of Sports Illustrated).  Running, wrote Amby Burfoot, “doesn’t require any special equipment, coaching, or facilities”.  Currently, “every men’s world record at every commonly-run distance belongs to a runner of African descent.”  Nonetheless,  Entine warns us that this achievement is not proportionally distributed throughout Africa:  “West Africa is the ancestral home of the world’s top sprinters and jumpers; North Africa turns out top middle stance runners; and East Africa is the world distance running capital.”

Entine believes the refusal to recognize racial differences in athletic aptitude is a derogation of our duty to seek truth. “Measured by fractions of a second, or wins and losses, sport comes as close as we can get to an objective, racially neutral scoring system.”  In order to dispel the suspicion that acknowledging racial differences is tantamount to endorsing racism, he presents the views of numerous prominent black spokespersons that have also been led by the evidence to acknowledge the superior ability of black athletes. Thus Arthur Ashe, while militantly anti-racist, was forced to concede that, in terms of athletic performance, “we blacks have something that gives us the edge.” Testimonials of this nature from black athletes and intellectuals are cited by Entine as a way of showing that acknowledging racial differences is not tantamount to accepting racist explanations of those differences. 

In order to account for our fear of acknowledging black superiority in athletics, Entine provides an overview of eugenic thinking in early and middle nineteenth century, when prominent American intellectuals such as Charles Davenport, Robert Bean, and many others advocated racist beliefs as a matter of public policy. As a result of the work of Henry Goddard, Lewis Terman, Robert Yerkes and others, IQ tests were developed as a means of ranking human beings in terms of their cognitive capacity. Using the evidence so provided, Henry Fairfield Osborn, paleontologist at Columbia University and president of the Board of Trustees of The American Museum of Natural History wrote: ”The standard of intelligence of the average Negro is similar to that of the eleven-year-old youth of the species Homo Sapiens.”  Even European immigrants from East and Southern Europe were considered inferior races, and in 1924 Congress restricted immigration from “biologically inferior areas”.  Sterilization, miscegenation laws, and segregation were some of the hygienic racial policies designed to limit the transfer of bad genes. Such measures were considered necessary to ensure progressive human evolution.

The defeat of Nazi Germany brought about a repudiation of the ideological basis of racist views. “Sports became a highly visible way to demonstrate to the world that Americans took their government’s pronouncements on freedom and equality to heart”, and universities were in the forefront of putting Negro athletes on the field to compete on equal terms with the white athletes.  Association with the racist ideology of Nazism tainted the study of racial differences, and the very concept of races differentiated by biological features was rejected in favor of the notion of ‘ethnic groups’, differentiated on the basis of cultural factors. It became plausible that, if the Jews were not a separate race, perhaps Africans weren’t either. 

On the other hand, Entine argues that there is a biological basis for genuine racial differences.  He surveys polygenecist and monogenecist explanations of the evolution of Homo sapiens, and opts for the view that the transformation to modern Homo sapiens occurred in an already sub-divided population, “with one group giving rise to the modern African and the other to all modern non-Africans.” ]Entine concludes that “the ancestors of a Nigerian, a Scandinavian, and a Chinese have traveled significantly different evolutionary paths”, and that races are reliable ways of classifying people in terms of the geographical area they or their immediate ancestors derive from.

After the defeat of the Axis powers, UNESCO of the United Nations issued a number of studies showing that the concept of race had no biological validity.  But Entine considers the UNESCO position on race to be an example of “flawed science” and accuses it of having replaced biological determinism with environmental determinism, in which all relevant differences are acquired through experience. Despite attacks on the biological validity of racial concepts, Entine recounts how eminent scientists such as Sir Ronald Fisher, Prof. Henry Garrett, and Nobel Prize Laureates Herman Muller and William Shockley continued to hold that blacks had less intellectual ability on the average than whites. In an article published in Science in 1962, the past president of the American Psychological Association and chair of the anthropology department at Columbia University wrote:  “No matter how low…an American white may be, his ancestors built the civilizations of Europe, and no matter how high…a Negro may be, his ancestors were (and his kinsmen still are) savages in an African jungle. Free and general race-mixture of Negro-white groups in this country would inevitably be not only dysgenic but socially disastrous.”

In 1969 Arthur Jensen argued in the Harvard Educational Review that genetic factors rather than environmental ones (e.g. socio-political status) were the primary causes of differences in average IQ among the different races. As recently as 1994, The Bell Curve argued that those who were least well off were so because they had lower intellectual potential; while those who were best off were so because they had, on the average, higher intellectual potential. From this perspective it is a short distance to the view that brains vary in inverse proportion to brawn, and those with least intelligence depend most on athletic performance and physical labor while those with most intelligence dominate in intellectual performance and mental labor. We are reinforced to believe that just as the genetic makeup of Europeans predispose them to have higher IQs, the genetic makeup of Africans and African Americans predispose them to greater manual dexterity and athletic potential. 

Of course, attributions of higher and lower intelligence presupposes that we know what we mean by intelligence, and Entine’s survey, to its credit, demonstrates that this is not the case.  Instead of intelligence being, as Jensen held, a manifestation of a central processing capacity labeled g, others have viewed it as a catchword for distinct types of competence: analytic, creative, practical, emotional; linguistic, musical, logical/mathematical, spatial, bodily/kinesthetic, interpersonal, and naturalist. This might suggest the racialist argument that “each group is intelligent in its own special way”, a view espoused by black intellectuals such as W.E.B. Dubois and Leopold Senghor.  But it is equally susceptible to the racist rejoinder that some ‘modes of intelligence’ are more important than others: on this view, the way Africans think and act may have been valuable in the jungle, but they are dysfunctional in the modern world, where bodily performance is routinely surpassed by that of the machine.  Entine recognizes that his view might be interpreted as supporting this racist option, but disclaims that “the data that conclusively links our ancestry to athletic skills have little or anything to say about intelligence.”  But I find his disavowal unconvincing: if athletic skills can be conclusively linked to ancestry, why can’t intellectual skills be as well? Conversely, if intellectual skills cannot be conclusively linked to ancestry, how can we be so sure that athletic skills can?

Entine reports the position of prominent social scientists such as Ashley Montagu and Harry Edwards who argue that the concept of race has questionable biological validity.  They point out that average differences between races are little different from the amount of variation within races.  Races, they argue, have a political rather than biological utility, that of continuing a racist agenda.  Citing alleged innate differences between groups has historically been a principal justification for supporting existing differences in the distribution wealth and power. On the other hand, environmentalists typically stress the extent that black athletic achievement is the result of intelligence, hard work, and the lack of opportunities in other areas. The belief that members of certain groups are “naturally better” athletes devalues the importance of training, access, early exposure, social reinforcement and the like.

 



Сайт управляется системой uCoz